Abstract
With the adoption of the Bachelor/Master-system into German higher education, a new generation of history textbooks has started to appear that claims to be tailor-made for the reorganised course structure at universities. The article surveys selected textbooks on 19th and 20th century history and argues that the publishers’ claims of innovation in the presentation of history are somewhat exaggerated. However, the surge in textbook production has resulted in substantial historical texts, which do not content themselves with offering factual knowledge, but frequently manage to integrate the results of historical and even conceptual discussions into the general argument.
Besprochen werden u. a.:
Althammer, B.: Das Bismarckreich 1871-1890 (91); Budde, G.: Blütezeit des Bürgertums im langen 19. Jahrhundert (91); Jansen, C./Borggräfe, H.: Nation – Nationalität – Nationalismus (91); Engehausen, F.: Die Revolution von 1848/49 (93); Wendt, R.: Vom Kolonialismus zur Globalisierung (93); Wildt, M.: Geschichte des Nationalsozialismus (93); Altena, B./Van Lente, D.: Gesellschaftsgeschichte der Neuzeit 1750-1989 (94); Bauer, K.: Nationalsozialismus (94); Geisthövel, A.: Restauration und Vormärz 1815-1847 (96); Schäfer, M.: Geschichte des Bürgertums (99)
E-Mail
Dr. Volker Köhler
(Essays und Rezensionsaufsätze)
npl-redaktionsleitung(at)pg.tu-darmstadt.de
Nadja Häckel
(Einzelrezensionen und Heftproduktion)
npl(at)pg.tu-darmstadt.de
Jannik Siebmann
(Buchbestellungen)
npl-review(at)pg.tu-darmstadt.de
Twitter
@npl_review
Telefon und Fax
Tel.: +49 (0)6151/16-57330
Fax: +49 (0)6151/16-57464
Postanschrift
Neue Politische Literatur
TU Darmstadt
Institut für Geschichte
Dolivostr. 15
64293 Darmstadt
Unser Verlag
Springer VS
Abraham-Lincoln-Straße 46
65189 Wiesbaden
Abonnement
NPL bei SpringerLink