Reinhard Wendler: Bilder als historische Quellen und Faktoren. Ästhetische Anschauung und historische Kontextualisierung

Abstract

Images as Sources and Criteria. Aesthetic Assumptions and Historical Contextualization
In recent years, aesthetic experience and the power of images seem to have gained significance within debates on images as historical sources. The article makes a case for the fact, that visual strategies can only be identified by means of comparative study. In this regard visual literacy is more important for the analysis of visual sources than a sophisticated theoretical framework. The latter has to be deduced from an intensive and extensive study of images in order not to miss or underestimate the range of profoundly different visual strategies. Finally, the images’ contexts such as their production and effects need to be analysed not by a single discipline but require interdisciplinary cooperation.

Besprochen werden u. a.:
Brocks, C.: Bildquellen der Neuzeit (378); Fleckner, U./Warnke, M./ Ziegler, H. (Hrsg.): Handbuch der politischen Ikonographie, 2 Bde. (380); Fliescher, M./Goppelsröder, F./Mersch, D. (Hrsg.): Sichtbarkeiten 1 (383); Helbig, J./Russegger, A./Winter, R. (Hrsg.): Klagenfurter Beiträge zur Visuellen Kultur, Bd. 1: Visuelle Medien (384); Kneissl, D. (Hrsg.): Fotografie als Quelle der Zeitgeschichte (379); Paul, G.: BilderMACHT (376); Wiesing, L.: Sehen lassen (376)

Kontakt

E-Mail
Dr. Volker Köhler
(Essays und Rezensionsaufsätze)
npl-redaktionsleitung(at)pg.tu-darmstadt.de

Nadja Häckel
(Einzelrezensionen und Heftproduktion)
npl(at)pg.tu-darmstadt.de

Nicole Ihrig
(Buchbestellungen)
npl-review(at)pg.tu-darmstadt.de


Twitter
@npl_review
 

Telefon und Fax
Tel.: +49 (0)6151/16-57330
Fax: +49 (0)6151/16-57464

 

Postanschrift
Neue Politische Literatur
TU Darmstadt
Institut für Geschichte
Dolivostr. 15
64293 Darmstadt

 

Unser Verlag
Springer VS
Abraham-Lincoln-Straße 46
65189 Wiesbaden

Abonnement

NPL bei SpringerLink

 

A A A | Drucken Drucken | Impressum | Datenschutzerklärung | Suche | Sitemap
zum Seitenanfangzum Seitenanfang